Opublikowany we wrześniu 2021 roku ranking najlepszych firm kurierskich wg polskiego Instytutu Badań Jakości to zestawienie opierające się na analizie wyborów dużej - bo ponad 1000-osobowej - grupy zleceniodawców. Drugorzędną kwestią wydaje się być sama kolejność. Analizowano osiem ogólnopolskich firm kurierskich, które obsługują rynek przesyłek indywidualnych. Według Instytutu, który - o czym należy pamiętać - jest spółką współpracującą z niektórymi z tych marek, najwyżej oceniono InPost, DPD, DHL, UPS, i GLS. Oprócz nich w badaniu wzięto również pod uwagę Geis oraz Pocztex.
Czego oczekują klienci od firmy kurierskiej
Bardzo ciekawym zestawieniem jest to, na jakiej podstawie oceniano poszczególne firmy kurierskie. Respondenci oceniali bowiem kilka sfer, które niewątpliwie bezpośrednio rzutują na atrakcyjność danej marki. Podstawowym kryterium było to, czy firma posiada duży wybór opcji wysyłki. Dla nadawców liczy się bowiem nie tylko sam fakt jej nadania, ale również to by istniała możliwość doręczenia do rąk własnych, usługi ekspresowej czy dodatkowego ubezpieczenia.
Według analizy równie duże znaczenie dla zleceniodawców odgrywa troska o powierzone mienie. Oczekuje się, by kurierzy obchodzili się z przesyłkami maksymalnie starannie. Innym punktem, na który zwracają uwagę klienci są punktualność dostawy oraz możliwość precyzyjnego śledzenia przesyłek.
Ważne jest też znaczenie automatyzacji. Nadawcy doceniają również wdrożone procedury i formalności – jednym z ważniejszych czynników rankingowych była przejrzystość działania w przypadku nieobecności odbiorcy.
Ceny przesyłek kurierskich są istotne, ale...
Jak pokazują branżowe badania rynku kurierskiego, mitem jest myślenie, iż dla nadawców liczy się wyłącznie jak najniższa cena wysyłki. Są w stanie zaakceptować nieznacznie wyższy koszt – np. do 10 proc. rynkowej ceny – jeśli idzie za tym chociażby pewność jakości. Bardzo duże znaczenie w tym kontekście odgrywa przyzwyczajenie do danej marki. Dominuje założenie, które sprowadzić można do mechanizmu: InPost, DHL, DPD – zamów kuriera, którego znasz od lat. Łatwiej więc sięgamy po te firmy, które w przeszłości realizowały zamówienia i w satysfakcjonujący sposób zrealizowały zadanie. Z drugiej strony, rośnie znaczenie porównania cen i warunków usług kurierskich. Platforma – np. taka jak KurJerzy.pl – pokazująca koszt nadania przesyłki w kilku wariantach w zależności od danej firmy jest szczególnie ważna w przypadku dużego wolumenu paczek wysyłanych np. przez sklep internetowy. Z kolei branża e-commerce kładzie ogólnie duży nacisk na to, by wybrany kurier – lub wspomniana platforma – zapewniała przejrzysty i wygodny system, który pozwala na intuicyjne i proste składanie zleceń.