Główną gwiazdą afro-latynoskiego fenomenu jest Africando. Na płycie znajdziecie aż trzy piosenki tego zespołu, każda śpiewana przez innego afrykańskiego wokalistę. W latach 60. i 70. największe nazwiska afrykańskiej muzyki, włączając w to Youssou N?Dour oraz Salif Keita, grały muzykę latynoską. Było to możliwe dzięki sprowadzanym zza granicy płytom, oraz wymianie kulturalnej prowadzonej między Kubą a socjalistycznym rządem na Mali i innymi krajami afrykańskimi. Skorzystały na tym zespoły takie jak Fania All Stars i Celia Cruz, ponieważ zezwolono im na zorganizowanie tras koncertowych obejmujących całą Afrykę. Jeśli zaś chodzi o Africando, to grupa ta potrafi połączyć w całość dwa zupełnie odmienne światy: latynoski i afrykański. Nie poprzestają jednak tylko na tym. W ich muzyce, stylu śpiewania i aranżowania jest coś magicznego, i właśnie ta nieuchwytna cecha sprawia, że stają się niepowtarzalni.
Na Afro-Latin Party znajdziecie też mającego puertorykańskie korzenie, ale pochodzącego z Nowego Jorku, José Mangual Jr. Jego piosenka ?Ritmo con Aché? wyraźnie odnosi się do latynoskich inspiracji, co widać już w tytule: pochodzące z Santerii (religii będącej mieszanką katolicyzmu i afrykańskich obrządków) słowo Aché oznacza boską siłę życia. José Mangual Jr., razem z przyjaciółmi, nagrał w 1968 roku album z salsą, który do dziś uważany jest za wybitny.
Swój wkład w składankę ma również Chico Álvarez, szerzej znany jako prezenter w radiu WBAI z Nowego Jorku, gdzie miał swoją audycję pt. New World Gallery. Jego piosenka nosi tytuł ?Cógele el Gusto" i jest jednym z najwcześniejszych utworów w kubańsko-afrykańskiej muzyce tanecznej, który można by sklasyfikować jako salsę.
Naprawdę interesująco zrobi się, gdy w głośnikach usłyszycie ?Babalu? w wykonaniu Ska Cubano. To zespół grający tak, jakby Kuba nigdy nie zamknęła swoich granic przed resztą krajów karaibskich w 1959 roku. Wcześniej style muzyczne, takie jak calypso z Trynidadu były tam bardzo popularne (calypso oparte jest na improwizowanej balladzie z wyraźnie zaznaczonym rytmem). Potem muzyka tego typu stała się nie mile widziana, jednak Ska Cubano powraca do tamtych interesujących i zakazanych, dźwięków.
Dużym zaskoczeniem może się okazać Cubismo, grający salsę zespół pochodzący z, tu uwaga, Chorwacji! Ich istnienie potwierdza, jak bardzo szeroki zasięg ma muzyka afro-latynoska. Sami zaś muzycy twierdzą, że są nie tylko najlepszą grupą tworzącą salsę w Chorwacji, ale także mogą spokojnie konkurować z zespołami z Nowego Jorku czy Hawany.
Pochodzący z Portland, Pepe and the Bottle Blondes przerobili trochę kiczowaty kawałek z lat 50.?Cuéntame Que Te Pasó? na porywające do tańca mambo. Swój wkład w płytę wniósł również Ricardo Lemvo, piosenkarz potrafiący śpiewać zarówno po angielsku, francusku, hiszpańsku i portugalsku, jak również w języku Lingala i Kikongo.
Afro-Latin Party jest płytą, przy której nawet typowo antytanecznie nastawieni ludzie ruszą na parkiet. Satysfakcja gwarantowana!
1 | Africando featuring Amadou Balake ? Betece ? (Africa/Latin America) |
2 | Jose Mangual Jr. ? Ritmo Con Ache ? (Puerto Rico/USA) |
3 | Pepe & The Bottle Blondes ? Cuentame Que Te Paso ? (USA) |
4 | Ska Cubano ? Babalu ? (Cuba/Jamaica/UK) |
5 | Africando featuring Medoune Diallo ? Mandali ? (Africa/Latin America) |
6 | Cubismo ? Morenita ? (Croatia) |
7 | Africando featuring Nicholas Menheim ? Demal ? (Africa/Latin America) |
8 | Chico Alvarez ? Cogele el Gusto ? (Cuba/USA) |
9 | Ronald Rubinel's Salsa Kolor ? La Huelga Me Paró ? (Martinique/Cuba) |
10 | Ricardo Lemvo & Makina Loca ? Samba Luku Samba ? (Congo/Cuba) |
Opisy są własnością Szczypty Świata, a ich kopiowanie bez podania źródła oraz w celach komercyjnych jest pogwałceniem praw autorskich. Szczegóły licencji znajdziesz tutaj.