Valdora to nowa gra autorstwa Michaela Schachta, twórcy takich gier jak Zooloretto, Coloretto czy Hansa. Jego najnowsze dzieło przeznaczone jest dla 3 – 5 graczy w wieku od 10 lat.
Gra jest wykonana bardzo starannie. Ma śliczne, kolorowe kryształki, bardzo ładną planszę, klimatyczne miejsca w postaci ksiąg na karty zleceń i narzędzi.
W grze poruszamy się pionkiem po planszy aby zbierać kryształki i dzięki nim realizować zlecenia na ich dostarczanie. Gra jest niezwykle prosta do wytłumaczenia i łatwa do rozgrywki.
Podczas rozgrywki gracze przemieszczają po planszy swoich poszukiwaczy przygód i wykonują nimi różnorodne akcje, które uzależnione są od miejsca, w którym się znajdą: mogą zdobywać ekwipunek, kupować zlecenia, wydobywać klejnoty przy pomocy posiadanego ekwipunku, realizować zlecenia dzięki pozyskanym kryształom, najmować rzemieślników, otwierać warsztaty czy zdobywać srebro. Poprzez odpowiednie połączenie tych działań gracz otrzymuje punkty.
Warto wspomnieć o bardzo oryginalnym elemencie gry – książkach. Przed rozpoczęciem rozgrywki gracze przygotowują 4 księgi: 2 katalogi ekwipunku oraz 2 księgi zleceń. Karty ekwipunku oraz karty zleceń są umieszczane w drewnianych okładkach na księgi. Karty są dwustronne, a ich szata graficzna przypomina strony ze starych woluminów. Ponadto gracze odwracają je w trakcie rozgrywki, co przypomina kartkowanie książek.
Valdora to wspaniała i pięknie ilustrowana gra familijna wymagająca od graczy optymalizacji działań. W każdym swoim posunięciu gracz musi starać uzyskać się jak najwięcej korzyści, dzięki czemu uda się wyprzedzić przeciwników w wyścigu o majątek życia. Ogromna liczba ścieżek do zwycięstwa sprawia, że w Valdorę można grać inaczej za każdym razem. Oczywiście za każdym razem czerpiąc z tego wiele przyjemności.
Gracze kupują ekwipunek oraz zlecenia w miastach Valdory. Jedynie przy pomocy specjalistycznego sprzętu mogą wydobywać złoto oraz różnorodne kryształy. Jeżeli gracz przyjmie zlecenie i dostarczy odpowiednie kryształy do domu patrona, otrzymuje za to punkty zwycięstwa. Ponadto może zatrudniać rzemieślników. Każdy rzemieślnik specjalizuje się w złocie, srebrze lub określonych kryształach. Pierwszy gracz, który będzie miał wystarczającą liczbę rzemieślników tej samej specjalizacji może założyć warsztat. Właściciele warsztatów otrzymują dodatkowe punkty. Na koniec gry gracze otrzymują punkty zwycięstwa za swoje warsztaty, rzemieślników oraz kryształy.
- plansza do gry
- 5 pionków w kolorach graczy
- 5 początkowych kart ekwipunku
- 5 początkowych kart poszukiwaczy przygód
- 10 kart pomocy
- 30 srebrnych monet
- 1 woreczek
- 78 kryształów
- 7 żetonów warsztatów
- 13 żetonów premii
- 36 kart ekwipunku
- 54 karty zleceń
- 4 księgi
- 1 plansza rzemieślników
- 39 żetonów rzemieślników
- 1 karta podsumowująca
- instrukcja